Min personliga träning!

Du som är PT måste väl träna varje dag va? Brukar folk säga… men om sanningen ska fram blir det ju inte så. Visst, jag tränar en hel del och det som jag anser vara lite träning för mig, kan i själva verket vara en väldigt bra träningsvecka för en annan. I det här inlägget tänkte jag berätta lite om hur jag tänker kring min träning och hoppas att det kan ge lite inspiration.

Träningsmängd

Som jag skrev i mitt första inlägg är min idrottsbakgrund karate. Jag började träna 1997 och var aktiv i nästan 20 år. De sista åren var jag i träningslokalen cirka sex dagar i veckan, ofta flera timmar åt gången, där jag dels tränade själv och dels tränade andra. Därför tycker jag att en träningsmängd på tre till fyra pass i veckan är lite för att vara mig.

När jag har mycket jobb brukar jag snitta cirka fyra pass i veckan och när jag har mindre att göra (eller är bättre på att planera mina veckor) kan jag komma upp till sex eller sju pass. Jag har märkt att jag mår som bäst när jag tränar nästan varje dag, och har därför börjat bli bättre på att planera in passen i kalendern.

Passens innehåll

När jag tränade karate låg mitt fokus på att bli bättre på just karate. Allt jag gjorde var inriktat på det och jag hade ett enormt fokus på prestation och att finslipa teknikerna.
Nu när jag tränar har jag lämnat det lite bakom mig och blir mer och mer bekväm med att träna för att jag tycker det är kul och för att jag mår bra.

Missförstå mig inte – jag tyckte att karaten var enormt kul när jag tränade, annars hade jag inte varit så fokuserad. Men idag har jag andra saker som jag lägger mitt fokus på, främst att göra mitt jobb så bra som möjligt på alla plan. Då får träningen vara en sorts fristad för mig.

Om jag skulle fokusera på prestation under min träning skulle det lätt bli så att jag börjar jämföra mig med andra och inte tillåter mig att göra precis det jag mår bäst av för stunden.

Med det sagt förstår du säkert att min träning är rätt spretig och kanske inte alls följer den progression som jag är så noga med för mina klienter. Även om jag ofta har en plan för passen innan jag startar kan det komma att förändras om jag till exempel får ett telefonsamtal mitt under passet (jag VET att det inte är bra att svara, men eget företag liksom) eller om jag helt plötsligt kommer på några bra övningar att spela in till min instagram (följ härifrån för att se hur det kan se ut, användarnamn @sportperformancecenter).

Passen upplägg

Generellt tränar jag pass som är mellan 30-45 minuter långa och ofta är det antingen ett benpass eller ett överkroppspass. Jag väljer stora övningar som engagerar mycket muskelgrupper och ofta lägger jag upp det som supersets, det vill säga att jag kombinerar två övningar som jag gör precis efter varandra.

Under ett benpass kanske jag värmer upp med lite knäböj och utfallssteg. Sedan går jag på knäböj med skivstång och supersetar det med chins eller rodd med TRX. När jag kommit upp på den vikten i knäböjen som jag är nöjd med gör jag oftast fem set, sedan gör jag några set av en kompletterande övning och sedan är jag klar. Samma upplägg har jag med överkroppspassen.

Förutom gympassen tränar jag mina egna fyspass som jag håller tre gånger i veckan. Där mosar vi järnet i 60 minuter med ett upplägg som bäst kan beskrivas som en blandning av hiit, cirkelträning och crossfit. Väldigt roligt och VÄLDIGT jobbigt, precis som jag vill ha det. När andan faller på, eller när min sambo har varit duktig och sprungit, brukar jag även ta mig ut och springa en runda.

Efter ett skönt semesterpass på Butchers Lab i Köpenhamn

Alltså, det viktiga är att det blir gjort

Mina egna pass är alltså inte så komplicerade eller allvarliga. Jag brukar skämta och säga att jag aldrig har tränat så ostrukturerat och lite som nu när jag jobbar heltid med träning. Jag vet att vissa av mina kollegor klarar av att även hålla fullt fokus på träning och det beundrar jag. För mig stod det klart att jag inte kunde göra båda och då fick jag acceptera att det vissa veckor ”bara” blir fyra pass… även om jag förstår hur det låter nu när jag skriver det.

För mig handlar det helt enkelt om att få in passen och träna regelbundet, för då mår jag som bäst!

Hur ser en perfekt träningsvecka ut för dig? Berätta gärna nedanför i kommentarerna!

Nu ska jag planera mitt nästa pass, vi ses! /Patrick

5 kommentarer
  1. Fin blogg!
    En perfekt träningsvecka för mig är 5 pass och några korta rörelsepass… att få till träning med Alfons Fallqvist på fredag morgon blir alltid pricken över i ☺️ Att börja träna med PT är ett av de bästa besluten jag tagit… och efter 1 år och 4 månader med Alfons är träningen ”enkel” och rolig igen 😅

    1. Tusen tack Jennie!
      Låter som en ruskigt skön träningsvecka! Kul att höra! .. men att tärningen med Alfons är pricken över i vet jag inte… själv ha jag alltid ångas när jag ska tärna med honom för att han brukar vara så elak mot mig! 😉
      /Patrick

  2. Min bästa träningsvecka, just nu är: Raska 5 km-promenader 4 ggr i veckan. Det är jag nöjd med. Men den kan bli bättre; etsätter gärna 1 el 2 pass med cirkelträning och yoga. Då får jag en skön variation på träningen. Å bara underlaget tillåter dvs ingen is – joggar jag gärna.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras