6 varianter av övningen draken

Övningen draken är en sån där övning fler verkligen borde göra! Den jobbar med balans och koordination samt utmanar musklerna i fotled, ben och framför allt baksida lår och rumpa. Genom åren har jag använt mig av övningen med i princip alla mina klienter, oavsett om det handlat om att komma igång med träningen till att vinna VM-guld! Jag har även testat ett helt gäng varianter av övningen om mina 6 favoriter hittar du här:

 

Övning 1: ”Vanlig drake”

Starta med denna (kan vara nog så jobbig)! Satsa på att kunna göra 10-15 repetitioner innan du rasar ihop. Och du, starta alltid med ditt sämre ben!

 

Övning 2: Drake med viktplatta

Den här varianten är den som dom flesta känner igen och har testat förut. Viktplattan ökar muskelaktivering och gör även att armar/axlar får jobba extra!

 

Övning 3: Drake med hantlar

Ytterligare ett sätt att utmana styrkan. Här kan du slänga på rätt mycket vikt (så länge ryggen är rak)!

 

Övning 4: Drake med en hantel

Denna variant utmanar stabiliteten ytterligare och jobbar med den effektiva ”diagonalen” i kroppen som bland annat kan hjälpa dig som är löpare!

 

Övning 5: Drake med gummiband

Egentligen samma princip som övningen ovanför, med en hantel. Men belastningen kommer framifrån mig denna gång. Också en kanonövning för alla idrottare. Går så klart lika bra att göra i en dragapparat på gymmet.

 

Övning 6: 4 punkts-drake

Det här är grejer det! En sjukt effektiv (och utmanande) övning som jobbar med kontroll och stabilitet i hela benet och höften! Jag gör den med alla mina idrottare!

 

Kör hårt!

Ta ett pass och testa alla varianter! Meddela mig gärna och tagga mig på instagram ( @sportperformancecenter ) när du gör dina draken!

Lycka till! /Coach Patrick

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.