3 axelövningar du (antagligen) inte gör – men bör göra!

Det har blivit mycket jobb med axlar som strular och gör ont senaste tiden. Därför tänkte jag skriva ett litet inlägg med övningar jag gjort med klienterna som har haft problem, och jag tänker mig att det kan vara bra att göra den här sortens övningar för att inte få problem!

Så om du vet med dig att axlarna är din svara punkt, kika noga nu! Samtliga övningar jobbar med stora rörelseomfång och i vinklar som ”vanlig” styrketräning (axelpressar, bröstpress osv) inte kommer åt.

 

Övning 1 – IYT

Den här övningen jobbar framför allt med kopplingen mellan axel – skulderblad – rygg och har hjälpt massor av mina klienter med stabiliteten. Dessutom har den en förmåga att göra att du upplever en ”bättre hållning”. Tänk på att utföra övningen med kontroll och starta med en lätt vikt (0,5-1 kg brukar räcka bra).

Genomför 2-3 set med 3-5 repetitioner (1 repetition = alla 3 ”bokstäver”).

 

Övning 2 – Kettlebell halo

Även denna är magisk att lägga in i din träning. Den rör verkligen runt kring axlarna och ”smörjer upp” kroppens rörligaste led – vi är skapta att rör på oss och att komma ut i ytterlägen. Den här övningen hjälper dig med detta.

Genomför 2-3 set med ca 10-20 repetitioner/håll

 

Övning 3 – Liggande rotation

Det här är en underskattad övning som jag har gjort med mina klienter i tip års tid. Den ser larvig ut men är magisk för att öka styrkan i just övre delen av ryggen och axlarna. Starta med en lätt vikt och öka när du känner att du kan genomföra rörelsen med kontroll!

Gör 2-3 set med 5-15 repetitioner/håll.

 

Testa att lägg in övningarna i ditt nästa pass och känn hur du förhoppningsvis får träningsvärk på nya spännande platser! Och berätta gärna hur det känns!

Träna hårt!
Coach Patrick

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras