Dynamisk uppvärmning!

En fråga jag ofta får av klienter, idrottstränare och faktiskt andra personliga tränare är hur vi ska värma upp? Det är så klart väldigt komplext och kan bli en hel bok. Men jag tänkte skiva lite kort och visa vilka övningar jag ofta gör med mina klienter inför pass som involverar hela kroppen.

Jag är ju en förespråkare för rörlighetsövningar, och då menar jag inte statisk stretch där du töjer i en minut för en specifik muskel. Jag menar övningar får du vrider och vänder på kroppen och ”kommer ur” dom positioner du varit i under dagen (kanske sittande position framför datorn) och börjar närma dig dom positionerna som passet kommer försätta dig i.

Genom att genomföra dom här övningarna ”smörjer” du muskler, leder och sätter igång nervsystemet. Det blir dessutom inte en chock för kroppen när du senare i passet ska slänga dig ner i en burpee… eller 100 burpees…

Här kommer en lista på bra övningar du kan lägga till i ditt träningspass. Generellt sett bör du göra mellan 10-1 5 repetitioner per sida. Du ska börja lugnt och allt eftersom kroppen kommer igång kan du utmana med högre fart och djupare positioner.

 

Övning 1 – Sida till sida

 

Övning 2 – Spiderman

 

Övning 3 – Toucha tårna

 

Övning 4 – Scorpion stretch

 

Övning 5 – Omvänd scorpion stretch

 

Dom här fem övningarna är ofta förekommande under mina pass, både PT-pass och gruppträningspass. Efter ett par repetitioner av dom här så är din kropp reda för (nästan) allt!

Testa inför nästa pass och berätta gärna hur dom känns!

/Coach Patrick

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras