3 rörlighetsövningar för rumpan

En muskel som mina klienter brukar bli stela i och tycka det är skönt att jobba lite med är rumpan! Det är kroppens största muskel och är med i dom flesta övningar du gör på gymmet eller i gruppträningssalen.

Jag tänkte visa tre sätt att stretcha ut muskeln, kika och testa!

Övning nummer 1

Den här är nog min absoluta favorit! Den är enkel att göra (du behöver bara ett bord hemma) och den är lätt att känna att du blir bättre på (du får ner knät längre). Dessutom är det enkelt att se eventuella sidoskillnader.

Jag rekommenderar cirka 1-2 set med cirka 1 minut/ben.

 

Övning nummer 2

Denna fantastiska övning har hjälpt många klienter att komma igång med aktivitet och rörelse – vilket i sin tur har hjälpt mot smärta! Läs kommentarerna till videon på YouTube så kommer du få läsa några fantastiska berättelser!

Jag rekommenderar cirka 1-2 set med cirka 1-2 minut/ben. Kom ihåg att andas i positionen.

 

Övning nummer 3

Denna gamla klassiker är det fortfarande många som gör. Om jag måste välja skulle jag fokusera på någon av dom ovanför då jag anser att det är mer effektiva övningar. Men eftersom denna görs ofta tar jag med den, jag har nämligen sett många exempel på att den görs på fel sätt. Kika på videon och stretcha på!

Gör 1-2 set per ben och håll positionen cirka 1 minut.

 

Hoppas du hittar någon favorit av övningarna! Lämna gärna en kommentar här om vilken du föredrar! Stretcha på! /Coach Patrick

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras