STRETCHÖVNINGEN ”Hjälpte att lindra min smärta enormt på 2 dagar”

Visst har jag sagt att jag verkligen älskar mitt jobb? Att varje dag åka från jobbet och känna att jag har fått hjälpa folk må bättre, röra sig bättre och prestera bättre!

Förutom att hjälpa folk på plats hos mig i Västerås så jobbar jag och min kollega Millie på att nå ut till fler personer, på fler platser runt om Sverige. Vårt senaste projekt är till exempel en webshop (just nu kan du ladda ner ett gratis träningsprogram därifrån).

En annan sak vi jobbar med är att dela med oss av information och inspiration på sociala medier. Bland annat från Instagram och från YouTube.

”Hjälpte att lindra min smärta enormt på 2 dagar”

För några dagar sedan fick jag en sån jäkla häftig feedback från en video jag la ut. Videon handlar om en rörlighetsövning som passar bra att göra vid problem ring piriformis, ishias och falsk ishias. Det är alltså en person som har hittat videon på nått sätt. Tittat på när jag har visat övningen och sen gett den en ärlig chans. På bara två dagar har övningen hjälpt personen att lindra smärtan! Hur häftigt är inte det?!

Jag har länkat till den i bloggen tidigare, men tänkte att den passar bra att dela igen. Passar som sagt bra för dig som har problem (eller som bara letar en skön uppvärmningsövning).

 

”Disclaimer”

Så till några tankar om just detta! Det var ett tag sedan jag spelade in video, och sedan dess har jag blivit lite smartare (vilket ju är bra)! Jag gör fortfarande denna med många klienter och dom flesta tycker den är skön och att den känns nödvändig.

Sedan jag spelade in detta klipp ha jag anammat ett biopsykosocial perspektiv på både smärta och träning. Även om det fysiska fortfarande är viktigt när jag jobbar med klienter som lider av smärta vet jag att det inte finns någon universal övning för specifika skador. Det handlar om att hitta rätt övning för rätt person, och det har att göra med individuella fysiska, psykiska och sociala förutsättningar!

Så! Lita inte blint på nån gammal PT som lägger upp filmer på YouTube ( 😉 ), men testa gärna och se vad som fungerar och känns bra för dig!

Funkar det – så funkar det! Funkar det inte – så byt övning!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras