10 till 1 till 10 – Effektiv träning utan redskap

Om du vill få igår blodflödet i hela kroppen, få hjärtat att pumpa och få till effektiv träning på kort tid så är det benen du ska fokusera på! Våra största muskler sitter i och runt benen och genom att utsätta dom för belastning händer det mycket i kroppen.

Därför tänkte jag bjuda på ett pass jag ofta gör själv på semestern eller i samband med att jag är ute och springer. Jag kör även detta upplägg på mina gruppträningspass och det är inte ovanligt att mina klienter får det i hemläxa!

 

Passet

Passet går ut på att du gör 10 knäböj, 10 upphopp och 10 utfallssteg. Sedan gör du 9 av varje övning, sedan 8 och så vidare tills du kommer ner till 1 repetition av varje övning. Då jobbar du dig upp igen från 1 repetition till 10 repetitioner av varje övning.

I videoklippet ovanför förklarar jag hur du gör övningarna och vad du ska tänka på för att träningen ska bli säker och effektiv.

Det blir runt 100 repetitioner för benen, och du kan så klart lägga till fler övningar. Lägg till övningar så som armhävningar, sit ups och burpees så har du helt plötsligt ett pass som jobbar med hela kroppen.

Du behöver dessutom inget gym för att göra såna här sorters pass, det funkar bra att göra hemma, på altanen eller i anslutning till löpspåret!

 

Kör hårt och berätta gärna hu det kändes! /Coach Patrick

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras