6 tips för att få bättre sömn!

Senaste tiden har jag intresserat mig enormt för sömnen och tänkte dela med mig av dom tipsen jag nämner när jag är ute och föreläser (passar på att lägga in lite skamlös reklam: om du jobbar på ett företag eller förening och vill att jag kommer och pratar om hälsa och träning så läs mer här).

1. Fasta rutiner – Läggdags och uppgång samma tider

Vi är vanedjur och vår hjärna gillar rutiner. Den lär sig när det är läggdags och vår interna klocka ställs in för att frisätts hormoner som gör oss trött respektive pigg. Det gör den bäst om den får hålla på sina rutiner.

 

2. Se till att exponeras för solljus under dagen

Om du så tidigt som möjligt exponeras för solljus ställer kroppen in sig på att vara vaken, och ställer sedan ”timern” när det är dags att frisätts hormonet melatonin så att vi ska somna. Om du inte har möjlighet att vara utomhus, så sätt dig så när ett fönster du kan!

 

3. Undvik datorer, smartphones och surfplattor som ger ifrån sig blått ljus, på kvällarna

Det blåa ljuset dämpar frisättningen av melatonin och därmed försvårar för oss att somna. Det sjuka är att det inte rör sig om en minut eller två, nej det rör sig om upp mot en timme! Undvik att kika på telefonen ett par timmar innan du ska somna. Och om du nu måste kika på telefonen så aktivera night shift!

 

4. Drick inte kaffe (koffein) för sent på dagen

Det verkar som att vissa kan somna ändå, men risken finns att du får en sämre sömnkvalitet. Det handlar inte bara om timmarna i sängen (även om det är en förutsättning för att få bra sömn) utan det handlar faktiskt om vilken kvalitet på sömnen du har. För att se till att jag får så bra kvalitet på sömnen som möjligt dricker jag min sista kopp kaffe runt lunch.

 

5. Undvik ljus om du vaknar mitt i natten

Om du vaknar till på natten så undvik i största möjliga mån ljuskällor, speciellt mobilen! Om du måste gå på toaletten så får du göra som jag och kisa medan du tar dig mellan sovrummet och toaletten… akta så att du inte slår tån i något bara! 😉

 

6. Sov i ett mörk sovrum

Det är enklare att somna om det är mörkt. Problemet när vi bor i städer är att det sällan är helt mörkt utanför, det är bilar som åker och lyktstolpar som lyser. Se till att skaffa en bra mörkläggningsgardin!

 

Mer läsning?!

Jag har som sagt blivit väldigt intresserad av sömnen och dess påverkan på vår hälsa och prestation. Sömnen är essentiell både för dig som vill gå ner i vikt, vill minska stress eller tränar gått inför ett mål! Om jag får framtidsspana lite så kommer sömnen vara ett av dom ämnena som alla kommer prata om i träningsbranschen kommande åren!

Vill du läsa mer om sömnen så kan jag rekommendera böckerna Sömn, sömn, sömn av Christian Benedict och Minna Tunberger, Sömngåtan av Matthew Walker samt Circadian Code av Satchin Panda.

 

Sov så gott! /Coach Patrick

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras