Rör dig (lite) mer och lev (mycket) längre!

Från morgonens cykeltur till jobbet… självklart tryckte jag på extra idag!

Igår kom en intressant studie från Gymnastik och Idrottshögskolan som har kikat på cirka 260000 svenskars kondition och kopplats den till risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar samt att dö i förtid.

Resultatet var ju precis så som du kan tänka dig, att rör sig lite är inte bra, och att röra sig mycket är bra! Än så länge inget revolutionerande. Det jag tar med mig från studien är hur stora positiva effekter du får av att öka din kondition med väldigt lite.

En liten ökning i kondition (1 ml/kg kroppsvikt) ger en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar med 2,3% och minskad risk för att dö i förtid med 2,6%! Det är ju helt otroligt bra! När jag pratar med mina klienter tror många att det krävs mycket och framför allt flera års kontinuerlig träning för att få sådana här hälsoeffekter. Men nu visar forskning i studie på studie att det går att få fantastiska resultat enbart av att röra sig mer i vardagen!

För ni ska veta att öka sin kondition (mätt i maximal syreupptagningsförmåga) med 1 ml inte är så svårt. Du behöver inte åka till ett gym, du behöver inte träna med en PT (även om det är trevligt och bra av andra anledningar 😉 ) och du behöver inte ens vara ombytt! Här kommer tips på vad du kan göra i vardagen för att öka konditionen:

  • Cykla snabbare från jobbet
  • Ta en rask promenad på lunchen
  • Spring upp för trapporna
  • Häng med barnen ut och spela fotboll
  • Jaga på hunden lite extra på morgonpromenaderna
  • Om du åker bil, se till att parkera långt bort från dörren
  • Ute och festar? Spendera mest tid på dansgolvet
  • Städa ”snabbare”

 

Den röda tråden och det som kommer ge dig effekt är att du upplever det du gör som måttligt ansträngande. Gör dig själv en tjänst och ta alla chanser till ökad aktivitet du kan i vardagen! /Coach Patrick

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras