3 tips för dig som vill komma igång!

Jag prioriterade träningen även under semestern, här har jag precis sprungit 20 minuter i denna trappa på Samos!

Nu är semestern över för min del! Jag startade igång arbete för några veckor sedan och det är verkligen jättekul att folk vill komma tillbaks till rutiner, tänka på att bli mer hälsosamma och ta tag i alla roliga träningsmål! Jag har hittills hunnit med att starta upp med några nya klienter och några fler har bokat konsultationer.

Detta blogginlägg tänkte jag ägna åt tre tips för dig som har planer på att komma igång med träningen (en gång för alla)! Dessa tre saker har jag märkt att jag pratar med många av mina klienter om, därför tänkte jag att det kanske är intressant även för dig att få läsa!

 

Tips 1 – Långsiktighet

Tidigare i min karriär hade jag olika ”komma igång”-program, men jag märkte att det sällan fungerade. Eller jo, dom fungerade jättebra… ett tag. När mina klienter återvände till vardagen hade dom en tendens att även falla tillbaka till vanliga rutiner, och därmed gamla mönster kring hälsan och träningen.

En av anledningarna till att dessa kickstarter fungerar bra till en början är ju för att det är under en kortare period där du ser ett slut och där du har motivationen att köra all in. Och inte sällan tvingas du pausa ditt vanliga liv för att uppnå ett väldigt högt satt mål om två månader. Hur hållbart är det tror du?!

Hur skulle det vara om du istället tänker att den 26 augusti 2020 ska jag träna tre gånger i veckan och äta nyttigt fem av veckans sju dagar? Om målsättningen är satt så (vilket är en vanlig målsättning för många av mina klienter) finns det ju ingen anledning att träna fem pass i veckan nu och äta nyttigt alla veckans dagar? Eller?

Då är det bättre att börja lugnare med ett pass i veckan och äta sjysta frukostar, för att sedan bättra på det under årets gång. Tänk långsiktigt!

 

Tips 2 – Träningen måste prioriteras!

Att träna är bra för oss och även om du inte tror det så kommer du må bra om du gör det! Jag har tränat hela mitt liv och jag vet hur bra jag mår av det (jag vet även hur dåligt jag mår om jag inte tränar). Därför finns träningen högt upp på min priolista.

Om du idag inte tränar regelbundet skulle jag gissa att träningen inte kommer särskilt högt på din priolista. Om du vill vara en person som tränar ofta måste träningen klättra på den listan.

Men den behöver inte ta en pallplats redan nu, låt den sakta men säkert klättar något steg i månaden. Du måste även skapa rutiner så att träningen inte bara har en hög prio när övriga livet är i balans. Även under stressiga veckor på jobbet, jul, nyår och semester är det bra om träningen prioriteras. Det är en vanesak att läras sig prioritera träningen och det är inget som kommer över en natt! Åter igen, långsiktighet!

 

Tips 3 – 100% mer träning

Det sista tipset är väl kanske inte ett rent tips, utan snarare ett konstaterande för att peppa dig till aktivitet!

Om du inte tränar någonting idag och börjar träna ett pass i veckan så är det 100% mer träning! Hur grymt är inte det?!

Om du sedan lägger till mer träning och går upp till två pass i veckan så är det åter igen 100% mer träning!

(När du sedan ökar till tre pass i veckan är det ”bara” 50% mer träning, men fortfarande grymt!!!)

Med detta sista tips vill jag att du ska fokusera på det positiva, på allt det du gör istället för det du inte gör och att allt faktiskt är bättre än inget!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras