Stretcha piriformis – för dig med dålig rygg!

Ok, dags att bikta sig lite… förr i tiden var jag, precis som många andra, säker på att ryggont ofta hade med antingen svaga eller korta muskler att göra. Nu vet jag bättre och försöker utbilda mina klienter i alla nyanser av smärta utifrån et biopsykosocialt perspektiv. Mer om det i ett senare inlägg. 

Jag tror fortfarande på träning när det kommer till att bota ryggont, och i viss mån stretching. Men kanske främst för att vi vill bryta en rörelserädsla. Tidigare i min karriär trodde jag mig hade hittat olika övningar som var mer effektiva än andra för att bota ryggsmärta. Nu vet jag bättre.

Nu vet jag att det inte finns en perfekt övning, utan övningarna väljs efter en avvägning av vart min klients nuläge är, hens mål, hens preferenser och så vidare. Jag vet även att smärta inte beror på en enskild faktor, utan ofta beror på just flera faktorer som dessutom påverkar varandra sinsemellan.

Stretcha rumpan – och slipp ryggont 😉

MEN, med det sagt så har jag fortfarande material från förr, och en sån övning tänkte jag dela med dig nu. Det är en sån är övning jag har fått fantastiskt bra resultat med, som mina klienter har uppskattat och som jag oftast använder mig av.

Om det är den rätta övningen för dig som har ont i ryggen vågar jag inte svara på, och du får ta det jag säger i videon (samt titeln) med en nypa salt. Det enda jag kan säga är att det är en av dom mest effektiva övningarna jag vet för att jobba med rörligheten i rumpmusklerna inklusive piriformis. Och den har varit en bidragande orsak till att många va mina klienter blivit av med ryggsmärta! Bara det gör den värd att testa om du lider av liknande problem!

Du kan väl testa den och om du gillar den berätta det gärna!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras